Makan Sayur dan Buah 5 sajian Sehari

Posted on Ogos 20, 2008. Filed under: Pemakanan sihat | Tags: , |

 

 

Buah dan sayur merupakan kumpulan makanan yang kedua dalam piramid makanan. Sayur dan buah kaya dengan zat antioksidan seperti vitamin C, karotenoid dan flavonoids. Zat tersebut dapat mengurangkan risiko sesetengah penyakit kanser dan penyakit jantung. Selain ia tidak mengandungi kolesterol ia mengandungi kandungan rendah lemak dan kalori yang boleh mengurangkan berat badan. Mineral seperti kalium dan kalsium yang terdapat dalam banyak jenis sayur dan buah membantu mengurangkan risiko tekanan darah tinggi. jadikan setiap kali anda makan, makanlah sajian sayur dan buah. Kita digalakkan makan buah dan sayur 5 sajian sehari . 1 sajian bersamaan dengan :

1/2 cawan sayur yang telah dimasak

sepotong betik/nenas/tembikai

sebiji pisang sederhana/limau/epal

3/4 cawan jus buah

1/4 cawan buah kering

Contoh : Sekiranya dalam masa sehari anda telah makan sebiji pisang, 3/4 cawan jus buah, 1/2 cawan bayam rebus, sepotong betik dan 1/2 cawan kangkung goreng anda telah melengkapkan 5 sajian sayur dan buah sehari.

Make a Comment

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

    Perihal

    Pemakanan sihat untuk bayi, kanak-kanak, ibu, wargaemas dan masyarakat keseluruhannya

    RSS

    Subscribe Via RSS

    • Subscribe with Bloglines
    • Add your feed to Newsburst from CNET News.com
    • Subscribe in Google Reader
    • Add to My Yahoo!
    • Subscribe in NewsGator Online
    • The latest comments to all posts in RSS

    Meta

Liked it here?
Why not try sites on the blogroll...

%d bloggers like this: